Byggmesterforbundet inngår avtale med ombruksaktør

Byggmesterforbundet har inngått en samarbeidsavtale med Sirken v/Sirk AS, om tjenester som kan hjelpe medlemsbedrifter å gjennomføre ombruk i praksis.

I dagens byggebransje ender omtrent 20 % av de 2,14 millioner tonnene avfall opp som overskuddsmaterialer. Disse materialene, som ofte er fullt brukbare og av høy kvalitet, blir dessverre kastet på grunn av utfordringer knyttet til transport, lager og håndteringskostnader. Denne praksisen er ikke bare kostbar, men også miljøskadelig.

Ombruk i praksis

Byggmesterforbundet har inngått en samarbeidsavtale med Sirken v/Sirk AS, med intensjon om å bidra til økt ombruk og gjenbruk i byggenæringen, bistå medlemsbedrifter med dette i praksis, og skape bærekraftige besparelser i byggeprosjektene.

Sirken er en nasjonal ombruksaktør med fokus på distribusjon og salg av gjenbrukbare materialer fra byggenæringen. Sirken tilbyr en kostnadseffektiv ombrukskartlegging, samt tjenester for å gjennomføre ombruk i praksis.

Hvordan kan Sirken bistå medlemsbedriftene?

Avtalen omfatter bruk av tjenester fra Sirken til rabatterte priser.

Ombrukskartlegging

Sirken tilbyr hjelp til å gjennomføre ombrukskartlegging, som fra 1. juli 2023 er lovpålagt på alle næringsbygg over 100 kvm som produserer mer enn 10 tonn avfall ved rehabilitering og rivning. Kartleggingen gjennomføres før et bygg skal rives eller rehabiliteres og har til hensikt å få oversikt over hvilke materialer og bygningskomponenter man kan gjøre ombruk på.

Starte egen Sirken HUB

En bedrift har mulighet til å leie Sirken sin teknologi for å opprette sitt eget utsalgssted. Har bedriften et bygg, en plass eller et lager tilgjengelig kan man drifte butikken med Sirken sin plattform og gjøre alt av overskudd og ombrukbare produkter om til fortjeneste.

Bli partner

Har bedriften overskuddsmaterialer? Men ingen plass å putte det bortsett fra i søpla? Da kan bedriften bli partner og levere inn overskuddet til en av Sirkens eksisterende HUB’er. Bedriften får en økonomisk kompensasjon når varene er solgt og andre fordeler man kan dra nytte av.

20/10/2024