FINN BEDRIFTER SOM KAN BYGGE RIKTIGE BAD!

Skal du bygge eller pusse opp badet lønner det seg å bruke bedrifter med dokumentert våtromskompetanse. Søk i vårt register og finn bedrifter med fagarbeidere som har gjennomført våtromskurset Håndverkerens Våtromsveileder – HVV.

HVORDAN SKAL BADET BYGGES – OG HVEM KAN BYGGE DET

Hva er myndighetenes krav til våtrom?

Myndighetene har pålagt alle som skal bygge våtrom at dette skal utføres etter gjeldende Byggteknisk forskrift (TEK). Byggteknisk forskrift har laget gode beskrivelser av hvordan bad skal bygges. Her er krav til blant annet membraner, fallforhold og hvor tett badet skal være. Det er mange aktører i markedet som ikke kjenner disse kravene og det blir laget en del løsninger som ikke holder vann.

Det er viktig at man skriver en kontrakt med entreprenøren om at badet skal utføres etter gjeldende byggteknisk forskrift. Det er disse kravene myndighetene har satt for at vi skal få våtrom av god kvalitet, men det forutsettes selvsagt at arbeidene utføres på riktig måte.

Hvem kan bygge gode bad etter forskriftene?

De som skal bygge badet ditt må kjenne kravene i Byggteknisk forskrift og vite hvordan man bygger etter disse. Det er ulike måter å tilegne seg slik kompetanse. Byggmesterforbundet har sammen med Norske Murmestres Landsforening laget kurset Håndverkerens Våtromsveileder (HVV). Kurset tar for seg alle forskriftskrav og hvordan man skal bygge bad av høy kvalitet. Håndverkerne som har vært med på dette kurset, som går over to dager, gir svært gode tilbakemeldinger på opplæringen. Ikke minst fordi det er praktisk rettet og gir en gjennomgang av alle aspekter ved bygging av våtrom.

Over 1200 håndverkere har gjennomført HVV-kurset, og vi ser at det er svært få feil som oppstår på de badene som er oppført i etterkant. Dette er en stor sikkerhet for de som bestiller bad fra bedrifter som har gjennomgått HVV-kurset. Alle som har gått HVV-kurs, og bestått eksamen, får et sertifikat. Spør etter dette, eller dokumentasjon på annen opplæring når du skal få bygget badet ditt.

Her kan du finne bedrifter som har gjennomført kurs i Håndverkerens Våtromsveileder

HVV-sertifikatet er dokumentasjon på gjennomført HVV-kurs

Del denne siden via