Virkelighetsbeskrivelse som inspirerer!

Knut Strand Jacobsen, Adm. dir. i Byggmesterforbundet: La oss støtte oppgjøret som tømrer Lene tar på vegne av en samlet bransje!

Lene Gjerstad Solhaug. Foto: privat

Les gjerne artiklene i Bergens Tidende, Byggmesteren og andre steder om tømrer Lene Gjerstad Solhaug, som tar et viktig og riktig oppgjør med de holdningene vi kan møte hos enkelte ikke-profesjonelle kunder.

I sitt innlegg forteller Lene om enkelte kunder «som er så ufine og uhøflige at man blir sittende i sjokk når samtalen er over». Hun tror mange håndverkere sitter igjen med følelsen av å ikke strekke til. «Dette er en ubehagelig opplevelse. For man prøver alltid så godt man kan, og man ønsker oppriktig at kunden skal være blid og tilfreds og få valuta for pengene».

– Lene sutrer ikke, hun taler også veldig godt og realistisk om hva kundene egentlig oppnår; som kvalitetsmessig utførelse og varige løsninger, tilfredsstillelse av forskrifter, økt verdi på investeringen og reklamasjonsrett. Hun beskriver på en enkel måte vår årelange utdanning, strenge godkjennings- og byggeregler, samt profesjonalitet, sier Knut Strand Jacobsen, Byggmesterforbundets administrerende direktør.

– Enkeltsaker, ofte omtalt i media, kan fremstille vår bransje i et dårlig lys. Mange medier bruker også spalteplass på hvordan kunden kan unngå å bli lurt, hvor mye man kan spare, og så videre. Det er forståelig fordi vi ofte snakker om store investeringer for en familie eller husholdning. Samtidig har en kunde, som ufaglært, naturlig nok begrenset kunnskap og ofte urealistiske forventninger til jobben som skal utføres. I mange tilfeller skyldes konflikter nettopp urealistiske forventninger, og mangel på kommunikasjon. Tydelighet og kommunikasjon vil alltid bidra positivt, mener Strand Jacobsen.

Bruk av ordet «seriøs» er egentlig overflødig, fordi kompetanse- og byggekrav utføres som en profesjonell selvfølge av nær alle håndverkerbedrifter i dag, og de aller fleste oppdrag utføres på en tilfredsstillende måte. Godkjenningsnivåer, svennebrev, fagbrev, mesterbrev og tilhørighet til bransjeforeninger som Byggmesterforbundet, symboliserer kvalitet og tillit for fornøyde kunder, avslutter Knut Strand Jacobsen.

Vi heier på Lene! Og alle andre dyktige håndverkere!

Flere medier har omtalt Lenes innlegg som ført ble publisert av Bergens Tidende:

bt.nobyggmesteren.asbygg.noe24.no

11/05/2021