Norgesmesterskapet for lærlinger i tømrerfaget avgjøres snart!

I dag er siste innspurt for de seks tømrerærlingene som konkurrerer i Yrkes-NM i Sørlandshallen i Kristiansand. Det er jevnt mellom konkurrentene som har fått i oppgave å bygge hver sin bod med stående kledning, dør og vindu.

Konkurransen har pågått siden tirsdag morgen, og alle må legge ned hammeren kl. 12.00 i dag. Da er det de to dommerne, Erling Eliassen og Kurt Udland som som får den vanskelige oppgaven å kåre en 1., 2. og 3. plass. Vinnerne blir annonsert senere i ettermiddag på en felles avlutningsseremoni for alle de 18 fagene som har deltatt under Yrkes-NM.

Dommerne i tømrerfaget, Erling Eliassen og Kurt Udland er begge  med i prøvenemnda for tømrerfaget i Agder Fylkeskommune.

Gode ambassadører for fagene

Ved siden av yrkeskonkurransene i Sørlandshallen pågår utdanningsmesse i regi av Agder Fylkeskommune. I alt 15 000 skoleelever har besøkt Sørlandshallen for å se de ulike fagene i aksjon og få informasjon om mulighetene innen yrkesfagene.

Tømrerlærlingene som konkurrerer har taklet utfordringen med å jobbe under tidpress foran et stort publikum, og har på beste måte vist fram faget i praksis for alle de besøkende.

Deltakerne i tømrerfaget er:

• Rebekka Abrahamsen, Agder. Lærling hos HSH Entreprenør AS.
  • Joakim Berge, Rogaland. Lærling hos Skeie Byggservice AS.
  • Fredrik Herstad, Vestland. Lærling hos Ren Bygg AS.
  • Frode Flaten Espeseth, Vestland. Lærling hos Espeseth Bygg AS.
  • Adrian Emil Landsnes, Agder. Lærling hos BOH Bygg AS.
  • Marius Helberg Gauthun, Rogaland. Lærling hos Kjernebygg AS.

(Byggmesterforbundets Opplæringskontorer og EBAs Byggopp-kontor har begge ved trekning fått med deltakere fra de tre fylkene over)

Dommere og deltakerne i NM tømrerfaget: fra venstre dommer Erling Eliassen, deltakerne Fredrik Herstad, Frode Flaten Espeseth, Marius Helberg Gauthun,  Rebekka Abrahamsen, Joakim Berge, Adrian Emil Landsnes og dommer Kurt Udland.

Lokalt engasjement og leverandørstøtte

Det er Byggmesterforbundet og EBA som er ansvarlige arrangører for tømrerkonkurransen, men har i både planlegging og gjennomføringen hatt veldig god hjelp av det lokale Opplæringskontoret for tømrerfaget/Kristiansand Byggmesterforening og EBA Byggopp Agder. I tillegg har leverandører velvillig stilt opp med leveranse av materialer, verktøy og utstyr. En stor takk til Byggmakker, Optimera, Neumann Bygg, XL Bygg, Norsk Stål og BAS.

15 000 skoleelever har vært innom og sett tømrerlærlingene og de andre yrkesfagene i aksjon.

29/09/2022