Joakim Skrede Skjeldestad ble Norgesmester i tømrerfaget!

Yrkes-NM 26.jpg

Joakim Skrede Skjeldestad fra Sogn og Fjordane kunne ta steget øverst på pallen etter at Yrkes-NM for lærlinger i tømrerfaget ble avsluttet i dag, torsdag 25. oktober.

Siden tirsdag morgen har 6 tømrerlærlinger konkurrert i Yrkes-NM på Hellerudsletta. Det har vært spennende til siste slutt hvem som til slutt ville gå av med seieren.  De tre dommerne som har vært med under hele konkurransen kåret til slutt Joakim Skrede Skjeldestad til vinner. Joakim er lærling hos Blink Hus Sogndal/Byggsenteret Audun Hundere AS.

På andre plass fulgte Jørgen Forså, lærling hos Nord-Tre Entreprenør AS i Troms. Og på tredje Jørgen Berg Fornes fra Trøndelag, lærling hos Byggmester Iver R. Gresseth AS.  Tett fulgt (ikke rangert) av lærlingene Joakim Paulsberg, Tømrerkompaniet AS i Akershus, Henrik Sæther Grenne hos Petter Bakøy AS, Trøndelag og Olav Busk fra Akershus, lærling hos Veidekke.

Imponerende innsats

Samtidig med NM har det pågått utdanningsmesse og tusenvis av ungdom har vært innom dørene på X Meeting Point. NM-deltakerne har lagt ned en imponerende innsats for å komme i mål med oppgaven, under tidspress og med tilskuere på alle kanter. Vi kunne ikke fått bedre ambassdører for  å få vist fram tømrerfaget til ungdom som skal ta et utdanningsvalg.

alt alt

Oppgaven

Oppgaven bestod i å bygge en bod med liggende kledning, dør og rekkverk. Kandidatene fikk utlevert en ferdig bjelkelagskonstruksjon og har bygget bærekonstruksjoner til en bod oppå denne. Videre skulle gavlveggen kles med liggende panel og det skulle lages dør, også kledt med liggende panel. Kandidatene skulle også bygge og skru sammen et rekkverk i trykkimpregnerte materialer.

Se hele oppgaven

Premier, heder og ære

Etter den offisielle kåringen hvor statssekretær Atle Simonsen overrakte medaljene til 1. , 2. og 3. plass, samlet arrangørene, Byggmesterforbundet og Entreprenørforeningen (EBA), alle deltakere til en egen premieutdeling. Alle  fikk gavekort, og vinneren fikk en ekstra spesiell premie som kan være til hjelp videre i yrkeskarrieren.  Den nye mesterutdanningen i byggfagene BliMester, som bransjene selv står bak, ga vinneren et gavekort på en fremtidig mesterutdanning til 80 % rabatt på ordinær pris. Det betyr at premien med dagens mesterutdanningspris (kr. 54.000,-) er verdt kr. 43.200,-.  Premien er gyldig i fem år.

Frank Ivar Andersen, daglig leder i Byggmesterforbundet deler ut premier til alle. Fra venstre:  Joakim Paulsberg (Akershus), Olav Busk (Akershus), Jørgen Forså (Troms),  Joakim Skrede Skjeldestad (Sogn og Fjordane), Jørgen Berg Fornes (Trøndelag), Henrik Sæther Grenne (Trøndelag).

Gratulerer og lykke til videre til alle deltakerne!

Publisert: 25.10.18