Skal kjempe om NM-tittelen i tømrerfaget

\arenarom.nho.no@SSL\DavWWWRoot\rom\byggmesterforbundet\Medie bibliotek 2\Yrkes-NM 2014\Deltakere for tømrerfaget i yrkes-NM.JPG

Fire tømrerlærlinger gjør seg klare for å delta i Yrkes-NM i Trondheim 27. til 30. oktober!

De fire er Eirik Henriksen Karstad  fra Os i Hordaland, Robert Sundby fra Åmot/Modum, Dag Erik Rædergård og Tore Aakerli, begge fra Sør-Trøndelag.

Se intervjuer med deltakerne i Byggmesteren.

Yrkes-NM arrangeres hvert andre år. Worldskills Norge er sekretariat for arrangementet, hvor lærlinger i 28 fag prøver ferdighetene mot hverandre.

Samarbeider om arrangementet

Tømrerlærlingene og fem betonglærlinger møttes for første gang på Gardermoen fredag forrige uke, til felles informasjonsmøte og forberedelse til Yrkes-NM. Byggmesterforbundet og EBA samarbeider om tømrerkonkurransen med to lærlinger hver, mens betonglærlingene skal konkurrere i regi av EBA.

De to lærlingene som deltar i regi av Byggmesterforbundet er valgt ut av Opplæringskontorene i Trondheim og Bergen, som også stiller som støttespiller for sine lærlinger gjennom hele konkurransen og oppholdet i Trondheim. Det var naturlig at Trondheim som arrangørby fikk stille med en lærling, mens deltaker nummer to ble trukket ut blant flere kandidater innmeldt av forbundets opplæringskontorer.

Bård Presthus fra Opplæringskontoret i Trondheim med Tore Aakerli, tømrerlærling hos Timberbygg AS.

Knut Bjørkheim fra Opplæringskontoret i Bergen, med deltaker Eirik H. Karstad, tømrerlærling i Dørmænen & Eide AS.

Mange besøkende

Mesterskapet arrangeres i Trondheim Spektrum og utdanningsmessen Opplæringsdagan går parallelt med konkurransen. Arrangørene regner med at mesterskapet og messen sammen vil trekke mellom 20 og 25.000 besøkende. Byggmestrenes Servicekontor/Opplæringskontoret i Trondheim vil delta med stand på messen. De har også vært pådriver for NM-deltakelsen, og har lagt ned et betydelig arbeid i å ordne mye av det praktiske rundt avvikling av konkurransen. Deltakelsen i Yrkes-NM er en ypperlig mulighet til å få vist frem faget på en skikkelig god måte, og vil kunne hjelpe godt til rekrutteringen.

Spente på oppgaven

De konkurrerende lærlingene skal løse en ukjent oppgave i løpet av to og en halv dag. Det blir litt likt en svenneprøve, men kun den praktiske biten. Lærlingene får ikke vite noe om hva de skal gjøre før på morgenen tirsdag 28. oktober så alle er spente på hva oppgaven blir!

I betongfaget konkurrerer lærlingene Cecil Lornee fra Skanska i Trondheim, Kim André Leite fra HS-Bygg i Stryn, Erlend Norby fra BRG i Kristiansand, Fredrik A. Johansen fra Eide Entreprenør i Oslo og Tor Arne Skavhellen fra Skanska. I tømrerfaget stiller Eirik H. Karstad fra Dørmænen og Eide i Bergen, Robert Sundby fra Peab Senterbygg i Åmot, Dag Erik Rædergård fra Rædergård Entreprenør i Ørland og Tore Aakerli fra Timberbygg i Trondheim. Vi ønsker alle sammen lykke til!

Avdelingsleder Thomas Norland i Kompetanseavdelingen i EBA informerte lærlinger og støtteaparat om det kommende mesterskapet i møte på Gardermoen fredag 26. september.

Publisert: 29.09.14