Ikke la de useriøse vinne i Trondheim

2015 02 25 Møte mot arbeidslivskriminialitet Trondheim.jpg

Famler vi i blinde når det gjelder arbeidslivskriminalitet? Det var tema for gårsdagens fagmøte på Tiller som Trondhjems Byggmesterlaug og Byggmestrenes Servicekontor inviterte til. Vanlige folk og politikere må våkne og slutte å støtte den useriøse delen av byggebransjen i Trøndelag, ber Are Søpstad ved Byggmestrenes Servicekontor.

Møtet samlet over 80 deltakere, politikere og medier.  Etter Frank Ivar Andersens åpningsinnlegg "Enkelt å være seriøs", var det Erling Grimstad, leder av BDO' granskningsenhet og Morten Dombu leder for politiets Økokrim-team som fortalte hvordan de oppfattet dagens situasjon mht. arbeidslivskriminialitet og svart arbeid.

Må innse alvoret

Søpstad er daglig i kontakt med sine medlemsbedrifter og så at noe måtte gjøres for å vekke Trøndelags borgere, politi og kontrolletater.

– De useriøse foretakene ligger hele tiden foran oss og kjører slalom mellom regelverkene. Med dagens fagmøte vil vi vekke politikerne og spørre dem om vår velferdsstat er truet som følge av dette og om vi våkner for seint, sier han.

Les hele saken hos Byggmesteren

Are Søpstad, daglig leder i Byggmestrenes Servicekontor i Trondhjems Byggmesterlaug er bekymret for byggmestrene som utkonkurreres av useriøse. Det skader igjen rekrutteringen til faget.

Publisert: 26.02.15