Fullt hus på våtromskurs hos Jackon

30 deltakere satt på skolebenken i to dager denne uka da Byggmesterskolen holdt kurs i Håndverkerens Våtroms Veileder (HVV) for fagarbeidere i Jackons lokaler i Østfold. Kurset kom i stand fordi både Jackon og XL-Bygg vil bidra til kompetanseheving i bransjen og særlig innenfor våtrom med riktig bruk av materialer og løsninger.

Viktig kunnskapsutveksling

Kurset tar for seg de spesifikke kravene som står i TEK med veiledninger, og er oppdatert etter TEK 17. Det legges vekt på å se alle faggruppers arbeider i sammenheng.

Fagkonsulent og instruktør Nils Jørgen Brodin. Foto: Jackon

Nils Jørgen Brodin, fagkonsulent i Byggmesterforbundet var instruktør på kurset og satte pris på kombinasjonen av tømrere, murere, ingeniører og butikkansatte som var representert blant deltakerne.

- På dette kurset får vi forskjellige innfallsvinkler og gode diskusjoner. Fordi deltakerne har ulik bakgrunn og erfaring blir kunnskapsutvekslingen av høy kvalitet.

Kvalitet og kompetanseheving

Initiativtaker og kursarrangør Frank Lønseth (bildet), er distriktssjef for Jackon i Østfold. Han ønsker å øke kunnskap om regelverk og krav, utførelse og produkter: – Vi er opptatt av kvalitet og vil bidra til kompetanseheving i bransjen.

Etter å ha snakket med ulike aktører, har jeg oppfattet at mange er usikre på produkter og utførelse når det gjelder våtrom. De ønsker å lære mer.

Nyttige kontakter

Ivar Arne Grimstad, leder i Byggmesterforbundet region Østfold, er opptatt av å bygge fagmiljø. – Det er viktig å kjenne regelverket godt, men å knytte kontakter, er også en stor del av slike kurs. Da kan man utveksle kunnskap på et uformelt nivå – det er enkelt å ringe en venn hvis man er usikker. Slik sørger kurs som dette for å heve den totale kompetansen i regionen. Grimstad trekker også fram hvor viktig det er å ha god produktkunnskap: – Det er greiest å velge produkter man vet fungerer, man skal være modig for å velge noe helt nytt. Kurs og opplæring, også med fokus på enkeltprodukter, er viktig for at fagfolk skal ha kunnskap til å velge det som er best egnet til jobben de skal gjøre.

Valg av riktige produkter

Geir Johansen fra XL-Bygg Knatterudfjellet på Borgenhaugen forteller at XL-Bygg er opptatt av at ansatte har god kunnskap innen ulike fagområder.

– I XL-Bygg Knatterudfjellet planlegger vi å gi våtrom mye oppmerksomhet framover, derfor er vi glade for muligheten til å kurse ansatte og kunder, forteller Glenn Rino Olsen, salgssjef i XL-Bygg Knatterudfjellet. – Tilbudet har vist seg å være etterlengtet, for påmeldingslista er smekk full.

Geir Johansen fra XL-Bygg Knatterudfjellet på Borgenhaugen. Foto: Jackon

– Vi er en faghandel, og vi som jobber med kunder må være faglig oppdatert. Det gjelder alle produktområder, enten det er tak, vindu, utemiljø eller våtrom. XL-Bygg ønsker å være ledende på våtrom i tiden framover, og dette kurset er viktig for å øke kunnskapen blant de ansatte og kunne bistå kundene bedre. Vi kommer også til å holde oppfølgingskurs om våtromsprodukter i tida som kommer.

Publisert: 09.02.18