Byggfag i Sogn og Fjordane tar utdanning til nye digitale høyder

KS Online Sogndal 05.jpg

Alle byggfaglærere i Sogn og Fjordane får nå opplæring i bruk av KS Online. Dette som et ledd i digitaliseringen av byggebransjen.

Tirsdag 4. desember var det lærerne selv som benket seg ved skolepultene på Sogndal videregående skole, da fagkonsulent Tor Ole Larsen holdt opplæring i styringssystemet KS Online. Det er Svein Hauge, lærer på Sogndal vgs, som har tatt initiativ til at alle byggfaglærere i fylket skal få opplæring i oppbygging av styringssystem, og bruke dette i undervisningen. Målet er at elever på Vg2 skal bruke systemet i praksis og få beskrivelser, tegninger og sjekklister direkte på sine smarttelefoner. Lærerne skal kunne følge elevenes arbeid på sine PC'er.

KS Online er et enkelt og praktisk styringssystem, utviklet av Byggmesterforbundets fagavdeling. Systemet er i bruk hos mange av Byggmesteforbundets medlemsbedrifter og andre.  I tillegg til at KS Online oppfyller alle lovkrav til hva et styringssystem skal inneholde, er det enkelt å bruke ute på byggeplass via app på mobil eller nettbrett. Via appen kan man enkelt registrere endringer og avvik, ta bilder m.m.

Å komme tidlig inn i utdanningsløpet med opplæring i digitale hjelpemidler er et stort skritt i riktig retning mot å tilrettelegge for digitale byggeplasser. Vi stiller gjerne opp dersom andre fylker ønsker å gjøre det samme som i Sogn og Fjordane, sier Tor Ole Larsen.

Les mer om KS Online

Byggfaglærerne som deltok på kurset ser frem til å kunne ta i bruk KS Online i undervisningen.

Publisert: 05.12.18

KS Online i bruk på byggeplass:

Kontakt:

Tor Ole Larsen